2010 – 04 – 15

Sitter i min säng som jag kommer ha nu fram till sista april. Vi har alltså kommit fram till Ningbo och stadens universitet. Vi bor två och två i trerumslägenheter. De är rymliga, med stora sängar, toalett, tvättmaskin och dusch i varje lägenhet (med varmvatten), ett litet kök utan någon direkt köksinredning (en kokplatta skall vi få installerad imorgon) och varmluftsfläkt i sovrummen. Något spartanskt med andra ord, men funkar bra för mig. Ungefär som jag hade förväntat mig och med tanke på att vi är i Kina så är jag helt och hållet nöjd. Internet får vi imorgon med.

 

De fyra dagarna vi spenderade i Shanghai innan vi kom hit var däremot något av en besvikelse. Mest på grund av vädret tror jag. Kallt, grått och regnigt. Staden var väl bra så sätt, men vi hade nog förväntat oss att det skulle vara något mer backpackeranpassat. Pampiga byggnader och skyhöga kontorshus. Neonskyltar och folk överallt. På varje gata kunde man se ny extremarkitektur som höll på att ta form. Alla fasader och vägar rustades upp inför Expo, världsutställningen. Förhoppningsvis ska vi försöka besöka utställningen. Beror lite på tågförbindelser och priser. Vi får väl se. Dör nog inte ifall jag missar det, men det vore väldigt coolt att ha varit på den.

 

Imorgon ska vi ha lite rundvandring på campus och i Ningbos centrum, någon föreläsning och gemensam middag på kvällen. Blir nog ett besök på någon av Ningbos barer med om det blir som jag vill. Lägger ut schemat inför de kommande två veckorna så att ni kan få en bild av vad det är vi ska ha för oss.

 

Har satt på en tvätt precis. Hoppas det blir rent för alla instruktioner stod med tecken så jag har ingen aning om varken vilken grad det blev eller hur lång tid det kommer ta. Men det märker jag väl imorgon... Spännande! Men nu ska jag sova.

 

// 32 grader


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0