Save the planet!

Har nyss avnjutit en god måltid beståndes utav lax som stekts och kokat i créme fraiche(stavas?) med smak utav franska örter. Till detta var det pasta.. Mycket gott må jag säga!


Vi har fått stopp i vasken i köket med.. Eller ja näst intill i alla fall. Idag när vi skulle diska så märkte vi att vattnet inte ville rinna ner. Väldigt irriterande... Detta har hänt en gång innan och då fick vi ringa hyresvärden som skickade en rörmokare till oss. Rörmokaren sa att vi tydligen hade fel sorts rör under diskhon, de rören vi hade skulle man ha i badrummet men inte i köket. Det är ju inte vi som har satt in dem så vad skall vi göra åt det? Nu får vi snart ringa igen antagligen och då kan vi ju säga vad rörmokaren berättade för oss angående rören, så kanske de byter dem.


Jag har fått en flisa i handen. Det gör svin ont faktiskt. Fick den utav en träpall (med pall menar jag inte en sådan man sitter på utan en EU-pall som man har material på och kan flytta med trucken) på jobbet och tyvärr sitter flisen väldigt långt in. Har försökt peta ut den med hjälp av en pincett, men det vill sig bara inte. Förhoppningsvis så petar kroppen ut den själv då den inte hör hemma där.


Hörde på nyheterna för någon dag sedan att priserna för många flyg har sänkts. Man kunde t.ex. köpa flygbiljetter mellan Göteborg och Stockholm för endast 1kr nyligen. Detta inslag om flygpriserna var med i en sändning om hur miljöfarliga flyg är pga sina sora utsläpp. Man fick se en tabell på hur många kila koldioxid man per person släpper ut på en resa mellan Göteborg och Stockholm med olika färdmedel. Det var något i stil med det här (vet ej exakt):
Flyg = 66kg
Bil = 44kg
Tåg = 0,00025kg

När jag såg detta kom jag att tänka på hur urbota korkat det är att inte staten biidrar med mer pengar till kollektivtrafiken (tåg och buss tex), så att de kan sänka sina priser (helst gratis). Annars så är det väl ganska självklart att folk väljer att ta flyget eller bilen när det ska längre sträckor? Tåget som faktiskt är ett utav de mest miljövänligaste färdmedlet vi har borde stödjas från staten och borde enligt mig vara billigaste sättet att ta sig fram.

Jag har varit en miljömedveten människa länge och kommer alltid att vara det. Mest tack vara min mamma. Jag hatar att t.ex. köpa juice som är färdigblandad (större förpackning för samma mängd som en juice man kan blanda själv), youghurt paket med plastskruvkork, mat som är förpackad i förpackningar som i sin tur ligger i förpackningar, jag försöker att köpa närproducerad mat och i så stor mängd som möjligt skall den vara ekologisk. Jag är helt ärlig när jag säger att jag verkligen tänker på dessa saker när jag är och handlar. Tycker att alla borde göra det... Save the planet! Save the future! Save youre own life!
image235
// Vad gör du för att vår miljö skall bli bättre? För vist är den vacker och värd att rädda?

Kommentarer
Postat av: Emma

jag köper två t-shirts av min brorsa.
en där det står "earth is not a trash can" & en där det står "fuck you I recycle".
fast sen att jag inte efterlever det i france är en annan sak...

2008-02-28 @ 07:38:16
URL: http://byemmaby.blogg.se
Postat av: Martha

Bra ändå... Ska med köpa en t-shirt med ngt budskap på. Du kan ju köpa ekologisk mat och närproducerad mat även fast du itne kan källsortera?? Saknar dig EmmaBy

2008-02-28 @ 13:03:07
URL: http://marthapartha.blogg.se
Postat av: Anonym

staten=vi

2008-02-28 @ 18:49:10
Postat av: Anonym

Med staten så menar jag att regeringen borde fördela lite pengar eller som sagt var ge bidrag till SJ. Hoppas du förstår vad jag menar? Vem du nu än är.

2008-02-28 @ 21:15:51
Postat av: ..

Aa flisen, ofta får jag också...Jobbigt =(....Föresten, de stora co2 bovarna är USA, KINA o Tyskland..Lilla sverige kan itne göra nåt skillnad.

2008-02-28 @ 22:12:06
Postat av: Mam

ALLA kan göra skillnad. Vad är det för inställning att det Bara beror på de där länderna? Nä du. . . .
Det beror på Dig ! Och DU gör dina val! Det går inte att skylla på någon annan!

2008-02-28 @ 23:03:46
Postat av: Martha

Ja verkligen, vilken taskig inställning du har till problemet.. Man måste väl för fasiken börja någon stans. Gör inte den lilla människan något så kommer det aldrig bli någon skillnad. Det är väl bra om Sverige blir ett sådant land som de andra större länderna kan se upp till och vilja likna när de kommer på bättre tankar? Väldigt egoistisk inställning må jag säga... Varför vågar du inte visa vem du är? Är d rädd för att stå för dina åsikter?

2008-02-29 @ 10:45:21
URL: http://marthapartha.blogg.se
Postat av: Josiee

Utlottning av snygga Steve Madden pumps i bloggen om du är sugen:)Kram!

2008-02-29 @ 11:04:23
URL: http://josieeme.blogg.se/fashion/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0