Bara så ni vet

3. Kineser är väldigt ofräscha när det kommer till spott och snor. Många fräser ut snoret rakt ut på gatan mitt bland folk. Sätter bara ett pekfinger mot ena näsvingen och fräser till. De hostar även rakt ut i luften och bryr sig inte om ifall någon annan råkar få det rakt i ansiktet. Dessutom harklar de sig och spottar mitt ute bland folk också. Inte ett litet gulligt ”hum hum” utan värsta ”arrrggghhhcchhhggghh” och sedan största snorloskan rakt framför fötterna på en. Nu får ni självklart inte tro att alla är så här eller att man ser det stup i kvarten. Men eftersom jag reagerat på det så förstår ni nog att det är något som inte anses som ohyfsat i det här landet.

 

4. Av någon anledning så har kineserna lyckats skapa arbeten inom precis allting. På varje busshållplats står det t.ex. fyra fem stycken bussinviftare, en för varje linjenummer skulle jag tro. Jag menar, vet inte busschauffören om vilka hållplatser han ska stanna på eller är det så mycket folk i städerna att det är omöjligt för chauffören att se ifall det är folk som ska med bussen? Sedan har de städare precis överallt, vilket visserligen är bra. Men när en städerska har kanske ett städområde på ca 10-20 kvadratmeter så känns det lite väl onödigt. När vi satt på stationen och väntade på tåget så var det t.ex. en tjej som rengjorde sina tilldelade golvplattor kanske var tionde minut. Sedan i butikerna kan det kanske vara tio anställda som bara står och inte har något att göra. Man får visserligen alltid hjälp och man behöver aldrig leta efter personal, men lite overkill tycker jag nog.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0