Så tycker jag...

Ucha jag gillar inte att blogga när jag inte har något vettigt att säga.. Och det har jag ju för det mesta inte. Kanske borde jag sluta berätta om vad jag gör om dagarna och skriva lite mer om vad jag tycker om saker och ting? Jag ska en gång i veckan försöka lägga in ett inlägg där jag diskuterar kring något aktuellt ämne (ytligt eller djupt kommer variera). Tror bestämt jag börjar nu med det samma.

Hockeyvåldet får bli mitt första ämne. Jag blir galet arg, förbannad och ledsen. Arg för att hockeyspelare tacklar varandra (det hör till sporten tydligen?), förbannad över de lama koncekvenserna som blir då någon spelare skadar en annan. Och tillslut så blir jag så fruktansvärt ledsen över att folk verkar tycka att detta är helt okej. Jag ska erkänna att jag aldrig har sett en hockeymatch live. Men jag blir ju inte direkt sugen på att göra det så som sporten verkar vara (visserligen enligt media, för det är därifrån jag får min bild) just för tillfället.
Vi kan ta det här med Tjärnqvist som exempel. Här har han (säkert oavsiktligt?) bönat rakt in i en motspelare så att motspelarens huvud trycks mot sargen och ådrar sig då allvarliga skallfrakturer och annat. Hemskt. Tjärnqvist blir avstängd från två matcher. Är det en bra dom?
Sen det här med att spelare mitt under pågående match börjar slåss med varandra och domarna står bredvid som om det hör till, gör mig också förbannad. Våld som våld, eller? Bara för att de råkar ha skridskor på sig och vara på en ishockeyplan, betyder väl inte att det inte är lika allvarligt? Skulle folk slåss så nere på stan så skulle det bli rättegång och hela baletten. Om det är att slåss de vill, så kanske de borde hålla på med boxning eller något annat liknande?
Sen att säga att det är manligt och är någon form av ett nutida gladiatorspel får mig bara att bli ännu mer arg. Jag trodde vi hade utvecklats i alla fall en gnutta? Tydligen inte. Att samhället finner detta okej är för mig helt oförståerligt. Ifall det är så att fans skulle sluta se på hockey ifall våldet och de elaka tacklingarna försvann (alt. fick större konsekvenser), låt så ske, säger jag. En sport som inte kan följa enkal lagar och regler borde inte få finnas i sådana fall, tycker jag.
En del av er tycker säkert att "ifall man är med i leken, får man leken tåla"? Visst, det är på eget bevåg de valt att spela hockey. Men det är vi, vi som är samhället som bestämmer ifall det okej eller inte med våld i sport. Är det sådanna "förebilder" och samhällsuppfattningar vi vill att våra barn (framtida barn) skall växa upp med? Vill vi själva ha det så?
Jag tycker helt enkelt att hockey borde kunna spelas utan elaka tacklingar och våld. Jag säger inte att det bara är hockeyn som är dålig på hela den här vålds-grejjen. Men låt mig inte ens börja tycka till om huliganvåldet i fotboll. För då blir detta inlägget en hel roman. Jag sätter bestämt punkt här istället.



// Vad tycker du?

Kommentarer
Postat av: Kristoffer

Ishockey utan tacklingr blir en annan sport. Att tacklingar är en del av sporten ser jag inte som något större problem. Dessutom får man räkna med en viss olycksrisk och att den finska spelaren skadades så allvarligt är förstås oturligt. Men det gäller för spelarna att kunna anpassa sina tacklingar efter situationerna. Spelare som fullföljer tacklingar då det är tydligt att mottageren inte kan skydda sig bör självklart bestraffas. Så därför blir ju denna incidenten med Tjärnqvist en tolklningsfråga om han borde sett finnens situation. Jag är ingen expert men tacklingen anses av många "experter" som schyst. Därför känns det fel att han ska bestraffas. Det lustiga är att det är konsekvenserna och inte handlingarna i sig som bestraffas. Olyckor som denna är förstås svåra att förhindra, men läste att plexiglaset varit av någon hårdare form och att den varit en stor bidragnde orsak till skadan.

Att spelarna slänger handskarna och börjar fightas kan jag hålla med om att det inte måste accepteras. Självklart ger detta fel intryck till yngre som har dessa spelare som förebilder. Jämfört med NHL sker det ganska få "fighter" i elitserien och jag hörde någonstans att det blivit mindre acceopterat där borta med "fighter". Vilket säkert kommer avspegla sig här i sverige inom närmaste tiden.

2009-03-18 @ 00:22:52
Postat av: Mattias Lager

Vi i Sverige är la ganska snälla när de kommer till tacklingar/fighter. Om man blickar över atlanten på NHL så är de betydligt mer glorifierat med fighterna. Tacklingarna tycker jag är en sak, de är en del av spelet. Men att hockeyspelare har ett behov att ta ut sina aggressioner med knytnävarna på isen, de är jag mer tveksam till. Visst de är lite av en show och de höjer stämningen på publiken.



haha, känns som jag velar fram och tillbaks med vad jag tycker. I grund och botten så tycker jag de kan vara underhållande med hårda tacklingar och fighter, men inom en viss gräns. Vissa tacklingar har bara varit ute för att skada den andra personen och de är inte OK.

2009-03-18 @ 09:08:19
Postat av: Emma ♥

:) visst börjar det här med bloggar av alla de slag bli uttjatat?

men jag kan hålla med dig om det med att slåss & ha sig. testosteronstinna småpojkar...

2009-03-18 @ 09:25:38
Postat av: Martha

Många bra åsikter... De tackar jag för. Jag håller med er till stor del. Tacklingar hör kanske till, som de flesta av er säger och jag förstår att detta med Tjärnqvist var en olykshändelse. Så jag tycker precis som du Kristoffer sa att det borde vara handlingarna och inte konsekvenserna som bestraffas.. Bra sagt. fast det kanske är lättare sagt än gjort. Hur som helst så får vi väl hoppas på ett renare spel och mindre våld framöver.. :)

2009-03-18 @ 23:12:10
URL: http://marthapartha.blogg.se/
Postat av: mam

jag tycker eller snarare förstår att tacklingar kan vara svåra att undvika, de ingår ju i ett aktivt försvars spel... däremot allt detta "gruffande" i hockey, har en spelare tacklat en annan så ska han ju gärna åka på en kång till, knuffa igen, vrida upp näven i tröjan på motspelaren och knuffa lite, å så blir den andre sur och ger igen och plötsligt spelar de intre hockey längre utan slåss????? och det händer 10-15 ggr per period ! (och jag har i motsats till bloggskrivaren sett hockey live å massor av hockey på tv...hade en period!!!! ) fotbollsspelare ryker ihop någon enstaka gång och lämnar varann DIREKT när domaren kommer, likadant i handboll osv. ,,,hm... undrar om handboll är en sport som faktiskt funkar att jämföra med, de spelarna trycker o knuffar o håller också mycket i varann, och sliter sig loss "lite" omilt, inte blir det värsta slagsmålet varje ggn för det? NÄ stoppa hockeyvåldet.... tacklingar är en sak.... alla slagsmål som startas o fullföljs skulle omedelbart leda till uteslutning! sport är inte våld! Idrott är inte hat!

2009-03-19 @ 20:20:42
Postat av: Kristoffer

Det är verkligen sant att handboll är en hård men schyst sport. Att hockeyn har utvecklats till den råa sport den blivit tror jag mycket av att den kommer från andra sidan atlanten. Där glorifierar man kämpar och sådana som gör allt för att visa att man inte "viker" ner sig. Vet inte var handboll har sina rötter, men tror knappast från Kanada :P

2009-03-19 @ 22:41:08
Postat av: Adam

Läs inte rubriker på Aftonbladet. Boka biljetter till en riktig match så får du uppleva hockey's sanna jag, WT ;)

2009-03-21 @ 02:38:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0