Sur och tvär, spottar och svär!!!

Jag blir så trött på komvux... eller vilka (den BLÅ regeringen???) det nu än är som bestämt att man inte skall få läsa upp sian betyg om man redan har G... Man MÅSTE alltså ha IG numera för att få läsa upp ett betyg efter gymnasiet. SJUKT!!!!!!!!! Jag hade tänkt mig att jag skulle läsa ca 2 distanskurser nu i vår för att höja mitt snittbetyg som ligger på 14 någonting (15= alla VG). Men det fick jag inte. Var tvungen att ha IG i det ämnet i så fall... Nytt för i år tydligen! Jag har inte IG... Men jag har en hel del G som jag skulle vilja höja till VG eller MVG. Men det får jag inte.
HELT SJUKT!!!! HELT FEL!!!! Så regeringen skall bestämma att mellan 16-19 års ålder då SKA man vara som mest motiverad, då måste man kämpa, just då i de åldrarna MÅSTE man få bra betyg. Tänk om det händer något i ens liv just då? Tänk om någon dör? Eller man är inne i en deprition (vanligt bland ungdomar nu för tiden)? Eller något annat som gör att man inte har orkar eller kan skaffa sig bra betyg. Ska man inte få någon mer chans att få komma in på den högskoleutbildningen man vill då? Jag tycker man ska kunna höja sina betyg efter gymnasiet... Det är kanske först då man verkligen vet vilken utbildning man vill söka till. Det kanske är först då man har ork att plugga ordentligen. Det kanske är först då som det passar/är läge för en att prestera. JAG TYCKER DET ÄR HELT SINNESJUKT HUR DET KAN VARA UPP TILL NÅGON ANNAN (blå regeringen) ATT BESTÄMMA NÄR DET SKA VARA RÄTT TIDPUNKT FÖR MIG ATT PRESTERA BRA!!!!!!
Misstförstå mig inte nu.. klart jag tycker man skall kämpa för sina betyg, att man inte bara skall skita i det och känna att man ändå kan läsa upp betygen sen. Jag tycker man ska försöka jämt! Men tänkt om man blev mobbad? Tänk om man var deprimerad? Tänk om ens enda syskon dog just då på gymnasiet? Tänk om man kämpade med en sjukdom just då? Eller vilket annat personligt själ som helst. KLART MAN SKA FÅ LÄSA UPP SINA BETYG????!!!!!


// Får väl vänja mig vid tanken på att aldrig kunna ändra mina dryga 14,0... (säger inte att det är dåligt.. Kändes bara rätt att höja dem lite)

Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

jag läser upp mina betyg från vg till mvg.. förstår inte varför inte du får lov till det? men om du söker i nån annan stad än den du gick i skola går det nog inte.. kram A-K

2008-02-04 @ 16:12:12
Postat av: Johanna

Håller med, helt helt fel. det är ju oftast först efter ett-två år efter gymnasiet som man kommer på vad man vill göra, vad gör man om betygen inte räcker till liksom.. really stupid!!!

2008-02-04 @ 18:16:40
URL: http://nannisjohanna.blogg.se
Postat av: Martha

Hm.. gud vad knepigt... Jag vet att man har kunnat läsa upp innan.. Men detta var tydligen nytt för i år... Men jag har inte sökt i nån annan stad.. Läser du på distans A-K?? Sökte du till kursen innan det nya året börja? (För då fick man ju fortfarande läsa upp) För det går inte längre i alla fall. Jag vill ju med läsa upp... Fuskigt! Grrrrr!!!

2008-02-04 @ 19:11:48
Postat av: Elin [ n e v n a r i e n ]

Tack så mycket!
Ja jag gillade den idén... riktigt bra :)

2008-02-05 @ 09:51:31
URL: http://nevnarien.blogg.se/
Postat av: Glidare

Du har helt rätt, hela skolsystemet blir allt mer business system istället för att utbilda människor..jag håller med, mkt e Blåas fel, men de röda var också på den linjen...=( Synd

2008-02-05 @ 11:45:55
Postat av: Axt0r

ahaa..ere så!? :O
jag har iofs oxå tänkt din tanke för jag oxå typ 14 i snitt :S lr 13,5 lr nåt

2008-02-05 @ 16:34:51
Postat av: V

Nu var det ju faktiskt den röda regeringen som genomförde den reformen. Men att tenta upp betygen borde inte vara några problem. Ta kontakt med din gamla gymnasieskola så löser dom det.

2008-02-05 @ 17:34:21
Postat av: Martha

Jag vet att man kan tenta upp betygen... Men det är mycket jobbigare att sitta och plugga allt, på egen hand, som har med t.ex. samhäll A att göra, för man vet ju inte alls vad som kommer att komma på provet. Lättare att få läxor och inlämningar och lära sig på den vägen... Men självklart kommer jag tenta upp om jag behöver högre poäng till den skolan jag ska söka... Och hur VET du att det var den röda regeringen som genomförde detta... Kan du BEVISA det för mig tack...

2008-02-05 @ 18:03:40
URL: http://marthapartha.blogg.se
Postat av: malmberg

Förstår din frustation, kommer hamna i samma siuation när jag behöver plugga upp mina engelska betyg för att komma in på juristprogrammet i Göteborg.
Måste ändå säga att jag kan förstå alliansens handlande. Komvux är nämligen en tämligen överuttnyjtad resurs i dagens Sverige. En ytterst kostsam del av utbildningsväsendet, tåls att medge i diskussionen.
Därmed inte sagt att möjligheten helt skall ellimineras. För precis som du anger kan det hända något under gymnasietiden t ex som du skriver att någon nära anhörig gått bort.
Men fortfarande finns problematiken i att 1/6 av eleverna drar direkt till komvux. Det är systemet det är fel på där.
En personlig värdering i diskusionen är att en person som av ren lathet inte fått fullvärdiga betyg inte förtjänar att på skattebetlarnas nota gå på komvux.
Du tycker säkert att min åsikt är tämligen tvetydig och det kanske den också är, men har iaf bidragit med en blåings perspktiv på det hela:)
Sen är ju komvux en kommunal angelägenhet vad jag vet. Så därav vore det bättre att granska lokalapolitiker än nisselassar uppe i Rosenbad.

Hade gött!

2008-02-06 @ 21:58:41
URL: http://www.malmbergliberal.wordpress.com
Postat av: Frick

"Komvux är nämligen en tämligen överuttnyjtad resurs i dagens Sverige."

Struntprat.

"En personlig värdering i diskusionen är att en person som av ren lathet inte fått fullvärdiga betyg inte förtjänar att på skattebetlarnas nota gå på komvux."

Och hur ska man sortera bort de lata och loja från de som verkligen är i behov av att läsa upp? För fan.

Lyssna inte på Malmberg, Märtha, för du har helt rätt i det du skriver.

2008-02-13 @ 01:39:31
URL: http://ettlitetkrig.wordpress.com
Postat av: Ulle

Malmberg, du har helt rätt i allt du skriver! Go go go!

2008-02-13 @ 20:15:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0