REG60309/1

Min rubrik säger er ingenting... Men det är ett artikelnummer på en så kallad komponent. Små eller stora metallföremål, offtast är de svarta, men ibland har tillverkaren velat spexa till det lite och gett den någon rolig färg. Kanske röd eller grön. Dessa komponenter har nummer på sig. Nummer som visar vem som är tillverkare, nummer som visar då de är gjorda, nummer som visar att de verkligen är rätt komponent som vi håller i, rätt för just de ändåmål som vi vill ha den till. Vi har flera hundra, kanske tusen olika sorters komponenter i vårt förråd där jag jobbar. Varje liten komponent är unik och har ett syfte. De kanske är tillverkade för att lysa rött då ngt är fel, eller så skall de skydda sändrae mot blixtar, eller kanske skall de bara sitta och sändra viktig information fram och tillbaka mellan andra likadana komponenter i världen. Komponenterna monteras på ett kretskort (ser ut som större sim-kort, sådana man har i mobilen) och detta kretskort med komponeter på monteras in i en sändare som sedan sätts upp i en mast. Kanske på ett hus, ett vattentorn, ett berg eller varför inte i eiffeltornet? De komponenterna jag jobbar med är världskända... De är mycket populära komponenter. De sitter på höga platser i alla världens länder.
Syftet med dem är att vi skall kunna kommunicera med varandra på jorden, att vi skall göra världen lite mindre.
Det är helt enkelt ganska unika komponenter. Och ganska unika människor som jobbar med dem. Och jag får rätt mycket betalt för att jobba med dessa komponenter. Jag tjänar bättre än många i min ålder och med min utbildning skulle göra innom många andra yrken. Till och med dem som jobbar med att ta hand om de unika människorna som jobbar med unika komponenter gör. Konstigt egentligen att de som tar hand om oss unika människor får sämre betalt än vi som tar hand om unika komponenter. För vist borde det vara så att de som jobbar med unika människor i olika former borde tjäna bäst? Bättre än vi som jobbar med unika komponenter. En unik komponent kostar ganska mycket, kanske flera tusen kronor.  Men en unik människa är ovärderlig!


Kommentarer
Postat av: johanna

ditt bästa inlägg. Jag tycker precis som du.Puss hjärtat

2007-10-27 @ 15:05:48
Postat av: Peter

Mkt vettiga ord du fick sagt där!! Men hade man inte varit insatt så hade jag nog inte fattat så mkt!! Slit inte ihjäl dig nu!! Det är inte komponenterna värda!!!=)

2007-10-29 @ 01:13:57
Postat av: Martha

Jag försökte i alla fall förklara vad en komponent var.. :) Har du det bra i Jönköping då Peter? Blev du godkänd? :)

2007-10-29 @ 09:01:45
Postat av: Peter

Jag har liksom inte haft den sista tentan ännu!! Men hittills har allt gått som en dans! Så nu gäller det på fredag då jag har den sista tentan i mitt liv!!!=) Hur har det själv gått mer pluggandet??

2007-10-29 @ 19:44:28
Postat av: Martha

Hm ja du jag pluggar väl inte direkt. Jobbar på som vanligt :)

2007-10-30 @ 07:53:35
Postat av: Axt0r

haha roligt skrivet :) o bra slutfinish! =)

2007-10-31 @ 16:04:13
Postat av: martha

det var liksom meningen

2007-11-05 @ 19:32:34
Postat av: tor-björn

dessa komponenter =)

2007-12-05 @ 17:14:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0